Grafik ve Animasyon

Action Script Nedir?

1995 yılında ilk olarak ortaya çıkan animasyon yazılımında kullanılan komutlar temel animasyon ve yönlendirme komutları olarak (toplamda 12 temel komut) kullanıcıya sunulmuştur. Her yeni versiyonla bu komutlara, yeni komut setleri eklenmiş ve her versiyonda farklı ihtiyaçlara karşılık vermiştir. Animasyon yazılımının 5. versiyonunda tam olarak bir uygulama diline dönüşmüş ve ActionScript ismini almıştır.

Animasyon yazılımı geliştikçe ActionScript dili de gelişmiş, ActionScript 2.0 ve ActionScript 3.0 versiyonuna ulaşmıştır. ActionScript dili ECMAscript (İnternette istemci üzerinde çalışan programlar için geliştirilmiş dil standardı) üzerine inşa edilmiştir, ECMAscript, JavaScript’in esasını oluşturduğu için birçok geliştirici için ActionScript’i anlamak kolaydır. Programlama özellikleriyle animasyon yazılımı üzerinde her türlü kontrol sağlanmış internet siteleri, internet siteleri için uygulamalar, oyunlar ve buna benzer birçok uygulama geliştirilebilir.

ActionScript ile zaman çizgisini kontrol edebilirsiniz. Yaptığınız animasyonlara etkileşim veya çeşitli şartlar ekleyebilir, animasyonun istediğiniz şekilde akmasını sağlayabilirsiniz. Sahneye düğmeler, yazı kutuları vb. form bileşenleri ekleyip kullanıcı ile etkileşime girebilirsiniz. Yapılabilecekleriniz hayal gücünüzle sınırlıdır.

ActionScript 3.0 diliyle ActionScript yeni bir boyuta taşınmış ve güçlü bir programlama dili olmuştur. ActionScript 3.0 nesne tabanlı (OOP) bir programlama dilidir. Eski tarz prosedürel kodlama olanağı da bulunmaktadır. Bu sayede isteyen OOP programlama yapabildiği gibi isteyenler prosedürel programlama da yapabilmektedir. Esnek bir dildir. İsteyen herkes kendi sınıfını oluşturup animasyon yazılımı için de kullanabilir. Sunucu tarafında çalışan çeşitli internet programlama dilleri (php,asp,asp.net,java vb.) ile uyumlu çalışabilmektedir.

Action scriptte film klipleri olmazsa olmaz bileşenlerdendir. Film Klipleri (Movie Clip) iç içe olabilirler. Ana sahneden en içteki bir film klibine erişmek istendiğinde . (Nokta) işareti kullanılır. Nokta işareti ayrıca nesnelerin yol tanımlarını yapabilmek ya da sınıfların özellik ve metotlarına ulaşmak için kullanılan işarettir.

Örnek 1 : 

  • Yeni bir çalışma sahnesi açın.
  • Sahneye dikdörtgen çizip film klibi haline getirin örnek adını dikdörtgen yapın.
  • Dikdörtgen klibine çift tıklayarak içerisine girin ve kare1, kare2, kare3, kare4 örnek isimlerine sahip film kliplerini oluşturun.
  • Kare4 film klibinin içerisine girip kare5 örnek ismine sahip şekli oluşturun.
  • Sonuç olarak aşağıdaki şekli elde etmelisiniz.

ornek01

  • Ana sahneye dönüp eylemler panelini açın.
  • Dikdortgen film klibinin içindeki kare4 klibinin içindeki kare5 klibini ana sahne üzerinden 90 derece döndürmek için aşağıdaki komutunu kullanın.
  • Bu komut ana çalışma sahnesine yazıldığında geçerli olacaktır. Dikdortgen isimli film klibinin içerisine yazılmak istenilirse dikdortgen yerine this komutu ile başlamalıdır.

—>>> Örnek Dosyayı buraya tıklayarak indirebilirsiniz <<<—-

 

Serhat Demir

Bilişim Teknolojileri Öğretmeni

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Bu site, istenmeyenleri azaltmak için Akismet kullanıyor. Yorum verilerinizin nasıl işlendiği hakkında daha fazla bilgi edinin.